تحولات لبنان و فلسطین

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید توجه داشته باشیم قضاوت درباره عملکردها زمانی منصفانه خواهد بود که تمرکززدایی از تهران در اخذ تصمیم‌های استانی اتفاق بیفتد.

قضاوت منصفانه عملکردها در گرو تمرکز زدایی از پایتخت

به گزارش قدس خراسان، پس از هفته‌ها انتظار کلیددار ساختمان بهار با رأی همه اعضای هیئت دولت در هجدهم مهر ماه انتخاب و در بیست و یکم معارفه شد؛ جایگاهی که به دلیل ویژگی‌های خاص اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌اش همیشه مورد توجه و تضارب آرای افراد مختلف بوده و بحران‌های زیست محیطی و عقب ماندگی‌های زیرساختی در حوزه حمل و نقل و انرژی تنها گوشه‌ای از مسائل و دغدغه‌هایش است.

غلامحسین مظفری در حالی سکاندار استان خراسان رضوی شد که در رزومه کاری‌اش مسندهای اقتصادی و اجرایی پررنگ است و با این تفاسیر توجه به حوزه اقتصاد به ویژه بخش خصوصی استان، کمترین انتظاری است که می‌توان از او داشت و در مراسم تودیع و معارفه نیز به این مسائل توجه و تأکید کرد. 

باید به استاندار قبل و تیم اقتصادی‌اش خداقوت گفت
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان می‌گوید: آقای نظری و تیم اقتصادی او به قدر توانشان برای استان زحمت کشیدند و باید به آن‌ها خداقوت گفت. براساس آمار، پس از حدود دو دهه، نرخ بیکاری استان کاهش یافت و به ۵.۱ درصد رسید این اتفاق مبارکی بود که با کمک فعالان اقتصادی بخش خصوصی محقق شد.
فیروز ابراهیمی با اشاره به دستاورد بزرگ شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد می‌افزاید: در چند سال پیش در مرکز استان، زمینی برای ارائه به واحدهای صنعتی نداشتیم که آقای نظری برای بهره‌برداری از این شهرک زحمات فراوانی کشید. 
وی مسئله بررسی مجدد پرونده واحدهای تولیدی توسط خانه صمت پیش از ارسال به تعزیرات را نیز از موضوعات مهم دانسته و ادامه می‌دهد: این اتفاق نیز در دوره استاندار قبلی خراسان رضوی رقم خورد و ما باید توجه داشته باشیم قضاوت درباره عملکردها زمانی منصفانه خواهد بود که تمرکززدایی از تهران در اخذ تصمیم‌های استانی اتفاق بیفتد.

تمرکزگرایی در دولت قبل شدت گرفت
به گفته ابراهیمی، افزایش ناگهانی مالیات‌ستانی، ایجاد معضل بحران انرژی و انسداد و خشکسالی منابع بانکی همگی مصائبی است که متأثر از تصمیم‌های کشوری بوده و این روند باید سریع‌تر اصلاح شود. 
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه برون‌سپاری اختیارات دولت مرکزی باید در اولویت قرار بگیرد، می‌افزاید: همه استان‌ها باید به صورت یکپارچه، مسئله تمرکززدایی از تهران را در دستور کار خود قرار دهند و شورای برنامه‌ریزی و اداری استان باید متناظر با اختیارات دولت، در استان‌ها نیز اختیارات داشته باشد.
وی با بیان اینکه در دولت قبل تمرکزگرایی شدت گرفت، ادامه می‌دهد: وقتی همه اقتضائات استان در پایتخت تعیین تکلیف می‌شود مدیران توانمند استانی چندان نقش‌آفرینی و توفیقات متمایزی نمی‌توانند کسب کنند و در تصمیم‌گیری‌ها ناکام می‌مانند.
ابراهیمی با اشاره به سخنان غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی در مراسم معارفه می‌گوید: باور او به بخش خصوصی ستودنی است و از آنجایی که نسبت به نیازهای اقتصادی استان تسلط دارد حضور مظفری برای بخش خصوصی فرصت بی‌بدیلی است.

تفوق سخنان استاندار بر اقتصاد و بخش خصوصی
به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، تفوق مطالب مطروحه توسط استاندار در این جلسه بر حوزه اقتصاد و بخش خصوصی بود و در حکم وزیر کشور نیز بر بهبود فضای کسب و کار و حمایت از واحدهای تولیدی تأکید شده بود که نشان از اهمیت این مسائل در کل کشور برای برون‌رفت از معضلات عدیده دارد.
وی با اشاره به اهمیت اصلاح نسبت مصارف به منابع بانکی استان می‌افزاید: از اواخر سال گذشته با کمک رئیس کمیسیون اصل۹۰ رئیس بانک مرکزی به مشهد آمد و مهم‌ترین مصوبه این حضور، رسیدن نسبت مصارف به منابع استان از ۶۸ درصد به ۸۵ درصد بود که این رقم تاکنون به ۷۲ درصد رسیده است و امیدوارم تا پایان سال به ۸۵ درصد برسد.
ابراهیمی با اشاره به همکاری بانک‌ها در حوزه سرمایه در گردش تأکید می‌کند: نیازهای استان فاصله بسیاری با این کمک‌ها دارد و ضروری است استاندار در زمینه تمرکززدایی از پایتخت کمک کند چون در حال حاضر قدرت و اختیارات بانک‌ها در استان نازل و در حد صفر است و برای پرداخت هر تسهیلاتی نیاز به دریافت مجوز از تهران دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.